DESCRIEREA OCUPAŢIEI „CONSILIER ORIENTARE PRIVIND CARIERA”
În data de 07.07.2021 a fost aprobat de către MMPS, noua versiune a standardului ocupational „CONSILIER ORIENTARE PRIVIND CARIERA” – COR 242306
Conform noului Standard Ocupațional, actualizat: Consilierul orientare privind cariera oferă, elevilor/studenților și adulților, orientare și consiliere în ceea ce privește alegerile pe care aceștia le fac referitor la parcursul educațional/școlar/
profesional, formarea inițială/ continua, planificarea, explorarea și gestionarea carierei. De
asemenea, contribuie la identificarea opțiunilor pentru viitoarea carieră, oferind îndrumare și supot
beneficiarilor în elaborarea CV-urilor, realizarea demersurilor autoreflexive privind aspirațiile,
interesele și calificările acestora. Consilierii de orientare privind cariera pot oferi consiliere cu
privire la diverse aspecte legate de planificarea carierei și pot face propuneri de învățare pe tot
parcursul vieții, dacă este necesar, inclusiv recomandări privind studiile. Pot, de asemenea, să acorde asistență persoanei aflate în căutarea unui loc de muncă.
Activitatea Consilierului orientare privind cariera presupune un contact nemijlocit cu
clientii, elevi, studenți, adulți.
Consilierul ajută în luarea unor decizii cu urmări asupra carierei. Aceste decizii pot să se refere la alegerea unei profesii sau ocupații, la parcurgerea unor cursuri de calificare, recalificare, perfecționare, la schimbarea ocupației sau a locului de muncă.
Consilierul îi ajută pe clienti, să se cunoascã mai bine pe ei însisi, să–și conștientizeze interesele
profesionale și aptitudinile, efectuează evaluarea din punct de vedere psihoaptitudinal utilizând
metode și instrumente specifice.
Consilierul orientare privind cariera furnizează persoanelor consiliate informații în legătură cu profesiile și ocupațiile, îi ajută să compare exigentele acestor profesii cu caracteristicile lor personale și cu nivelul lor de calificare, analizează împreună cu aceștia fiecare alternativă în parte și le evaluează consecințele. După ce clientul a optat pentru una
dintre alternative, consilierul îl asistă la elaborarea unui plan de acțiune și la punerea în practică a acestuia.
Noi – echipa Ram – Info, am organizat acest curs în perioada 2014-2018 , într-o manieră unică și originală și revenim acum cu o noua versiune adaptată noului S.O implementat
Cursul a fost conceput și este susținut conform standardului ocupațional,de către specialistul nostru în domeniu și, oferă calitate, respectă numărul de ore alocat iar tehnicile de consiliere utilizate sunt cele necesare practicării acestei ocupații și au rolul de a ajuta viitorul consilier și clienții acestuia să depășească momentele dificile cu care se confruntă. Acest curs se adresează tuturor celor care au desfăşurat această activitate într-o formă sau alta sau celor care sunt interesaţi de această ocupaţie.
Vei putea obţine un certificat de calificare recunoscut pe plan naţional şi internaţional, în baza convenţiilor europene la care România a aderat.
Competențele acestei ocupaţii sunt:
1. Identifică nevoi de formare
2. Practică ascultarea activă
3. Evaluează experiența de învățare preliminară a elevilor și studenților
4. Realizează evaluarea educațională / profesională
5. Evaluează progresul realizat de clienți
6. Oferă consiliere în privința oportunităților de carieră
7. Încurajează autoanaliza clienților consiliați
8. Oferă asistență la căutarea unui loc de muncă
9. Susține clienții în ceea ce privește dezvoltarea personală
10. Monitorizează evoluțiile din domeniul educației
11. Cooperează cu personalul didactic
12. Furnizează informații legate de serviciile educaționale oferite de o unitate de învățământ
13. Organizează sesiuni de informare despre posibilitățile de studiu și orientare în carieră
14. Furnizează informații legate de programele de studiu
Serviciile oferite de Consilierul orientare privind cariera, se adresează celor care doresc să-şi „valorifice ori sa-si dezvolte resursele si potentialul propriu”.
Specialistul în consiliere orientare privind cariera „îi susţine pe clienţi în investigarea situaţiilor problemă şi facilitează explorarea soluţiilor potenţiale pentru reglarea eventualelor disfuncţionalităţi induse în plan personal şi în relaţiile socio-profesionale”.
Consilierul orientare privind cariera, facilitează accesul la resursele interioare proprii, dezvoltă talentele şi potenţialul uman, îmbunătăţeşte calitatea vieţii personale şi profesionale a celor interesaţi să progreseze în plan individual sau colectiv şi contribuie la realizarea obiectivelor şi aspiraţiilor acestora”.
Delimitarea faţă de competenţele altor categorii profesionale este realizată prin situarea între limitele normalului, a intensităţii şi complexităţii problematicilor abordate. Tot in acest sens, beneficiarii trebuie să fie sănătoşi din punct de vedere psihic.
INSTRUMENTE RECOMANDATE PENTRU PRACTICAREA OCUPAŢIEI:
1. Contractul de consiliere pentru persoane fizice
Existenţa unui acord iniţial între consilierul de orientare privind cariera şi clientul său asigură beneficii ambelor parti.
Acest acord defineşte cadrul relatiei profesionale consilier – client, precizează scopurile şi protejează părţile implicate.
Responsabilităţile asumate de catre client şi beneficiar reprezintă resurse aflate la dispoziţie şi constituie baza indeplirii scopurilor pecizate în acordul iniţial.
Acest acord nu întotdeauna are forma unui contract scris, semnat şi stampilat, el poate exista ca „fişă de lucru”. În multe cazuri este suficient ca responsabilităţile asumate să fie consemnate pe o astfel de „fişă” care poate fi ulterior corectată, îmbunătăţită… tot in scris. Utilizarea „fisei de lucru” evita formarilzarea excesiva a relatiei dintre consilier si client.
2. Contractul de consiliere de orientare privind cariera încheiat cu companii
Societaţile comerciale, firmele, companiile etc, derulează în mod frecvent, iar în anumite cazuri în mod obligatoriu, programe educaţionale pentru angajatii lor. Nu intotdeauna instructajele, training-urile, cursurile si altele din aceasta categorie sunt suficiente pentru indeplinirea indicatorilor cheie de performanta (KPI-s). Necesitatea integrarii consilierului de orientare privind cariera in programele educationale este evidenta pentru orice companie care se preocupa, nu doar la nivel declarativ, de managementul performantei.
In aceste cazuri, angajatorii pot defini in termeni precisi obiectivele interactiunii dintre consilierul pentru dezvoltare personala si categorii de angajati precum: key account managers, middle managers, top managers, brand managers, nou promovati etc. Aceste obiective corect definite permit angajatorului sa evalueze aportul adus organizatiei de catre consilierul pentru dezvoltare personala. La randul sau, consilierul, detine parametrii necesari configurarii si reconfigurarii strategiilor de interactiune. In absenta sistemelor coordonate de managementul performantei, valoarea adusa de catre consilierul pentru dezvoltare personala este dificil de evaluat, apreciat si “pastrat” in organizatie.
Desi contractul se incheie intre angajator si consilier, este necesar să includă şi precizări/clauze/… pentru interactiunile consilierului cu angajatii care sunt beneficiarii directi ai acestui demers.
Acest tip de contracte vor contine reglementari in urmatoarele directii:
– durata contractului
– numarul si distributia in timp a intalnirilor
– tipuri de rapoarte si proceduri de raportare
– pastrarea confidentialitatii
– evitarea delegarilor abuzive dinspre companie catre propriul angajat si consilierul pentru dezvoltare personala
– precizarea responsabilitatilor angajatilor care vor interactiona cu consilierul pentru dezvoltare personala
– proceduri de gestionare a neasumarii responsabilitatilor precizate anterior
– definirea si masurarea aportului adus de catre consilierul pentru dezvoltare personala
– plata onorariilor
Aceste contracte au si un important rol preventiv. Elaborarea si semnarea lor elimina deficientele de comunicare, preintampina aparitia conflictelor si a nemultumirilor ulterioare.